Search
Close this search box.

Co má DPP společného s incidentem motorového člunu na Ťin-menu?

foto: Olimpia Kot-Giletycz

Co se děje?

14. února se poblíž tchajwanského ostrova Ťin-men při pronásledování tchajwanskou pobřežní stráží převrátilo neregistrované čínské plavidlo se čtyřmi osobami, což mělo za následek smrt dvou členů posádky. Další dva byli zachráněni a dočasně zadrženi na Ťin-menu, ostrově spravovaném Tchaj-wanem, pět kilometrů od pobřeží Čínské lidové republiky (ČLR). Tato událost vyvolala řadu incidentů a ostrou kritiku Demokratické pokrokové strany (DPP) ze strany čínského Úřadu pro záležitosti Tchaj-wanu (TAO). Jakkoli je tato událost závažná, je pouze jednou z několika, které se v poslední době odehrály v tchajwanských vodách s omezeným vstupem nebo se zákazem vstupu prostřednictvím čínských rybářských lodí.

 

Jaké jsou širší souvislosti?

Čínský motorový člun, který byl bez označení, bez certifikátu a bez registrace v přístavu, byl spatřen, když vplul do zakázaných vod Tchaj-wanu východně od okresu Ťin-men. Poté, co posádka odmítla nechat tchajwanskou pobřežní stráž nastoupit na palubu, a pokusila se uniknout, následovalo pronásledování, které nakonec vyústilo v nehodu.

Událost vzbudila silnou reakci čínského Úřadu pro záležitosti Tchaj-wanu (TAO), který incident označil za „krutý“ a „zlovolný“. Úřad využil tradiční média a své platformy na sociálních sítích k eskalaci situace. Z té se stalo jedno z nejpopulárnějších témat pro vyhledávání na čínském internetu. TAO dále označila politiku DPP vůči čínským rybářským plavidlům jako hlavní důvod smrti čínských členů posádky, a označila událost za „zákeřný incident“. Podle TAO Tchaj-wan ignoruje „historickou skutečnost“, že rybáři z obou stran Tchajwanské úžiny působí v tradičních rybolovných oblastech Tchajwanské úžiny, a vyzvala Tchaj-wan, aby zajistil osobní bezpečnost pevninských rybářů a zabránil tak podobným incidentům. Nově zvolený tchajwanský prezident a úřadující viceprezident William Laj (賴清德) vyjádřil podporu Správě pobřežní stráže (CGA) při řešení incidentu. Mezitím tchajwanský ministr obrany Čchiou Kuo-čeng (邱國正) prohlásil, že se ozbrojené síly nebudou podílet na řešení situace, aby se předešlo další eskalaci.

V posledních několika letech jsou případy přeshraničního rybolovu ze strany čínských rybářských lodích stále častější. Lodě z ČLR také vplouvají do tchajwanských vod za účelem bagrování písku, aniž by požádaly o povolení. Obyvatelé ostrova Ťin-men v posledních letech hlásí nárůst počtu čínských bagrů, které ze dna oceánu těží tuny písku. Podle statistik zveřejněných CGA bylo za posledních osm let z oblasti zaznamenáno více než 9000 čínských rybářských lodí, z nichž téměř 400 bylo zadrženo.

 

Proč je to důležité?

Ihned po události začaly pekingské úřady využívat tohoto incidentu k účinné kontrole vod Ťin-menu: 18. února oznámily posílení hlídek pořádkových sil ve vodách poblíž Tchaj-wanu. Incident tak může být využit jako záminka k dalšímu rozšíření určité kontroly nad Ťin-menem, což by mohlo významně ovlivnit budoucí vztahy mezi Tchaj-wanem a Čínou.