Přejít k obsahu
  • Programy
    • Program Red Watch
      • O programu
      • Publikace
      • Tchaj-wanská kancelář
      • Czech Hub in Taiwan
    • Minulé programy
      • Program Kremlin Watch
        • O programu
        • Publikace
        • Newsletter
        • Videa
        • Případová studie Vrbětice
      • Atlas vlivu
        • O programu
        • Webstránka
      • Program Bezpečnostních akademií
        • O programu
        • Bezpečnostní Akademie 2022/2023
        • Minulé ročníky Bezpečnostní akademie
        • Další vzdělávací aktivity
        • Média
        • E-learningy
      • Východoevropský program
        • O programu
        • Publikace
        • Gruzie
        • Česko-ukrajinské fórum
        • Lepší pochopení hybridních hrozeb pro ukrajinskou, českou a evropskou komunitu
        • Resilience Academy
        • Information Defense Hub
        • Georgia Watch Briefing
        • Belarus Watch Briefing
        • Ukraine Watch Briefing
        • Вісник Європейських цінностей
      • Středoevropský program
        • O programu
        • Publikace
        • Česko-polské fórum
        • Orban Watch Briefing
        • Projekty bezpečnostních strategií
      • Projekty pro západní Balkán
        • O projektech
        • Publikace
  • Publikace
    • Články
    • Reporty Programu Red Watch
    • Past Publications
      • Reporty Programu Kremlin Watch
      • Reporty Východoevropského programu
      • Central European Program Reports
      • Security Strategies Projects Reports
      • Reporty projektů pro západní Balkán
  • Média
    • Tiskové zprávy
    • Otevřené Dopisy
    • Newslettery
      • Indo-Pacifik aktuálně
    • Videa
      • European Values Perspectives
      • Program Bezpečnostních Akademií
    • Podcast
    • My v médiích
  • Tchaj-wanská kancelář
    • Czech Hub in Taiwan
  • O Nás
    • O Nás
    • Tým
    • Globální expertní rada
    • Dárci a partneři
    • Kariéra
    • Naše Financování
    • Výroční zprávy
    • Kontaktujte Nás
    • Řekli o nás
    • Podpořte Nás
  • Akce
    • Akce
    • Bezpečnostní klub českého byznysu
    • Indopacifický čaj
    • Tchaj-wanská kancelář
    • European Values Summit
      • O summitu
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • MiniSUMMIT 2017
      • 2016
  • Programy
    • Program Red Watch
      • O programu
      • Publikace
      • Tchaj-wanská kancelář
      • Czech Hub in Taiwan
    • Minulé programy
      • Program Kremlin Watch
        • O programu
        • Publikace
        • Newsletter
        • Videa
        • Případová studie Vrbětice
      • Atlas vlivu
        • O programu
        • Webstránka
      • Program Bezpečnostních akademií
        • O programu
        • Bezpečnostní Akademie 2022/2023
        • Minulé ročníky Bezpečnostní akademie
        • Další vzdělávací aktivity
        • Média
        • E-learningy
      • Východoevropský program
        • O programu
        • Publikace
        • Gruzie
        • Česko-ukrajinské fórum
        • Lepší pochopení hybridních hrozeb pro ukrajinskou, českou a evropskou komunitu
        • Resilience Academy
        • Information Defense Hub
        • Georgia Watch Briefing
        • Belarus Watch Briefing
        • Ukraine Watch Briefing
        • Вісник Європейських цінностей
      • Středoevropský program
        • O programu
        • Publikace
        • Česko-polské fórum
        • Orban Watch Briefing
        • Projekty bezpečnostních strategií
      • Projekty pro západní Balkán
        • O projektech
        • Publikace
  • Publikace
    • Články
    • Reporty Programu Red Watch
    • Past Publications
      • Reporty Programu Kremlin Watch
      • Reporty Východoevropského programu
      • Central European Program Reports
      • Security Strategies Projects Reports
      • Reporty projektů pro západní Balkán
  • Média
    • Tiskové zprávy
    • Otevřené Dopisy
    • Newslettery
      • Indo-Pacifik aktuálně
    • Videa
      • European Values Perspectives
      • Program Bezpečnostních Akademií
    • Podcast
    • My v médiích
  • Tchaj-wanská kancelář
    • Czech Hub in Taiwan
  • O Nás
    • O Nás
    • Tým
    • Globální expertní rada
    • Dárci a partneři
    • Kariéra
    • Naše Financování
    • Výroční zprávy
    • Kontaktujte Nás
    • Řekli o nás
    • Podpořte Nás
  • Akce
    • Akce
    • Bezpečnostní klub českého byznysu
    • Indopacifický čaj
    • Tchaj-wanská kancelář
    • European Values Summit
      • O summitu
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • MiniSUMMIT 2017
      • 2016
  • CS
    • EN
  • CS
    • EN
PODPOŘTE NÁS
  • CS
    • EN
  • CS
    • EN
  • DEJTE NÁM TIP
  • Programy
    • Program Red Watch
    • Minulé programy
  • Publikace
    • Články
    • Reporty Programu Red Watch
    • Past Publications
  • Média
    • Tiskové zprávy
    • Otevřené Dopisy
    • Newslettery
    • Videa
    • European Values Podcast
    • My v médiích
  • Tchaj-wanská kancelář
    • Czech Hub in Taiwan
  • O nás
    • O nás
    • Tým
    • Globální expertní rada
    • Dárci a partneři
    • Kariéra
    • Naše financování
    • Výroční zprávy
    • Kontaktujte Nás
    • Řekli o nás
    • Podpořte nás
  • Akce
    • Akce
    • Bezpečnostní klub českého byznysu
    • Indopacifický čaj
    • Tchaj-wanská kancelář
    • European Values Summit
  • Podpořte nás

Slovenské předsednictví v Radě EU čelí kritice a obavám

  • Červenec 5, 2016
  • Tiskové zprávy

Naši sousedé budou během následujícího půl roku muset překonat svůj postoj k migrační krizi a prosazovat konsenzuální řešení, které by alespoň částečně odráželo postoje všech členských států. 

Slovenská republika 1. července převzala po Nizozemsku předsednictví v Radě EU. Vůbec první předsednictví Slovenska přichází v čase, kdy se voliči Velké Británie rozhodli vystoupit z EU. Zároveň je Unie vystavena tlaku migrantů, kteří proudí do Evropy. Brexit a migrační situaci označil za klíčové výzvy slovenského předsednictví také Ivan Korčok, zmocněnec slovenské vlády pro předsednictví Slovenska v Radě EU. Ten řekl, že slovenské předsednictví by mělo zabránit fragmentaci EU, která hrozí v důsledku dvou výše zmíněných výzev.

Slovenské předsednictví vzbuzuje pochybnosti v Bruselu týkající se jeho nezkušenosti.

(zdroj: eu2016.sk)

Slovenské předsednictví je součástí trojice předsednictví nizozemského, slovenského a maltského. Všechny tři státy se shodly na prioritách, mezi které patří například jednotný digitální trh, energetická unie, zlepšení postavení EU ve světě, posílení její atraktivity a posílení růstu s ohledem na trvale udržitelný rozvoj. Společné prohlášení rovněž zdůrazňuje důležitost lidského kapitálu a potřebu sociální inkluze a genderové rovnosti.

Kromě těchto dvou hlavních výzev vychází priority slovenského předsednictví z tzv. Strategické agendy pro Unii v čase změn přijaté v roce 2014. Z konkrétních priorit je možné zmínit například jednotný digitální trh, jehož důležitost a dopad na život občanů celé Unie vyzdvihl také slovenský ministr zahraničních věcí Miroslav Lajčák.

Slovensko také klade důraz na energetickou bezpečnost, která úzce souvisí s budováním energetické unie a s diverzifikací zdrojů a tras. Rovněž plánuje zaměřit se na efektivnost a spravedlnostsystémů sociální ochrany a sociálního zabezpečení. Klade si za cíl prosazování přístupu, který zamezí zneužívaní sociálních systémů, zabezpečí sociální ochranu pracovníků a zachová jejich volný pohyb.

V oblasti řešení uprchlické krize si slovenské předsednictví za svou úlohu stanovilo zabezpečení lepšího propojení mezi migrací, bezpečností a zahraniční politikou. To souvisí s avizovaným přehodnocením základních prvků řízení migrace. Do toho by měl být zahrnut návrh na zásadní reformu dublinského systému a návrh na posílení Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu (EASO) a dále také přetvoření agentury Frontex na Evropskou pohraniční a pobřežní stráž. Co se týče vztahů se třetími státy, zaměří se slovenské předsednictví především na země Východního partnerství a na řešení problémů souvisejících s migrační krizí.

V návaznosti na nedávné referendum, ve kterém britští voliči rozhodli o vystoupení Spojeného království z EU, se Miroslav Lajčák nechal slyšet, že respektuje rozhodnutí britských voličů, avšak využije všech dostupných prostředků, které by proces vystoupení dokázaly zvrátit.

Kritiku rovněž vzbuzují nedávná prohlášení slovenského premiéra Fica ohledně muslimů a islámu.

(zdroj: eu2016.sk)

Očekává se, že během slovenského předsednictví podá Británie oficiální žádost o vystoupení, které by mělo proběhnout v souladu se Článkem 50 Lisabonské smlouvy. Úloha slovenského předsednictví však bude v souvislosti s brexitem pravděpodobně jen omezená a vzhledem k nedávným prohlášením premiéra Camerona je možné, že k podání oficiální žádosti ani nedojde. Může se tedy stát, že v období slovenského předsednictví proběhnou mezi Británií a ostatními členskými státy EU jen neoficiální jednání.

V souvislosti s migrační krizí už dříve Ivan Korčok vyjádřil, že úloha slovenského předsednictví by měla spočívat ve zjednodušení dialogu ohledně řešení migrační krize mezi členskými státy. Slovensko by také chtělo překonat rozdělení členských států na západní a východní tábor a působit spíše jako most mezi nimi. Toto prohlášení slovenského zmocněnce se však může jevit jako příliš odvážné už jen proto, že Slovensko patří spolu s dalšími státy Visegrádské skupiny k největším odpůrcům společného řešení migrační krize na unijní úrovni. Je tedy otázkou, zda slovenské předsednictví dokáže překonat svůj vlastní postoj a prosazovat konsenzuální řešení, které by alespoň částečně odráželo postoje všech členských států.

Slovenské předsednictví rovněž vzbuzuje určité pochybnosti v Bruselu a ostatních členských státech. Tyto pochybnosti se týkají především jeho nezkušenosti v této oblasti a již zmíněným postojem k migrační krizi. Mnozí evropští diplomaté vyslovují obavy, zda je Slovensko schopné vést rozpolcenou EU právě v čase silných migračních tlaků. Kritiku rovněž vzbuzují nedávná prohlášení slovenského premiéra Fica ohledně muslimů a islámu.

Můžeme tedy konstatovat, že slovenské předsednictví má relativně vysoko nastavené cíle. Na druhou stranu však zůstává sporné, zda relativně malá země s vyhraněným postojem k uprchlické krizi dokáže těchto cílů alespoň zčásti dosáhnout. Obzvlášť problematické pak bude utváření postoje k výsledku britského referenda už jen proto, že se jedná o něco úplně nového. Vliv na naplnění priorit slovenského předsednictví může mít rovněž vnitropolitická situace a současné problémy uvnitř vládní koalice. Slovenské předsednictví má však šanci dosáhnout určitého úspěchu například v oblasti digitálního trhu, naopak řešení migrační krize při současném postoji zemí Visegrádské skupiny velkou naději na úspěch neslibuje.

 

Ivan Raffaj působí jako externí spolupracovník analytického týmu think-tanku Evropské hodnoty. 

  • Tiskové zprávy
  • Otevřené Dopisy
  • Publikace
  • Akce
  • Tiskové zprávy
  • Otevřené Dopisy
  • Publikace
  • Akce

Evropské hodnoty z.s.

Sněmovní 174/7
Praha 1 – Malá Strana 118 00

IČO: 26987627

DIČ: CZ26987627 (nejsme plátci DPH)

  • O nás
  • Výroční zprávy
  • Programy
  • Newslettery
  • Kontakt
  • O nás
  • Výroční zprávy
  • Programy
  • Newslettery
  • Kontakt
  • O nás
  • Výroční zprávy
  • Programy
  • Newslettery
  • Kontakt
  • O nás
  • Výroční zprávy
  • Programy
  • Newslettery
  • Kontakt
Facebook X-twitter Envelope Youtube Linkedin

Zásady ochrany osobních údajů | Zásady cookies

Souhlas s použitím cookies
Abychom vám mohli poskytovat co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o vašem zařízení technologie, jako jsou soubory cookie. Souhlas s těmito technologiemi nám umožňuje zpracovávat údaje, jako je chování při prohlížení nebo jedinečné ID na těchto stránkách. Neudělení souhlasu nebo jeho odvolání může negativně ovlivnit některé funkce a vlastnosti.
Technické cookies Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění využívání konkrétní služby, o kterou účastník nebo uživatel výslovně požádal, nebo výhradně pro účely uskutečnění přenosu komunikace prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Analytické cookies
Technické ukládání nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové cookies
Technické ukládání nebo přístup je nezbytný pro vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webové stránce nebo více webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Správa služeb Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}