V květnu 2006 uspořádala Asociace pro evropské hodnoty ve spolupráci s Mezinárodním politologickým ústavem Masarykovy univerzity (IIPS) dvoudenní mezinárodní konferenci na témaEvropské hodnoty a identita pro 21. století. Konference, kterou vnímáme jako jeden z úvodních kroků v dlouhodobém projektu asociace k evropským hodnotám, se konala v brněnském biskupství na Petrově. Jejím hlavním cílem bylo popsat a odkrýt hodnoty, jež představují v základ evropské civilizace, posoudit, do jaké míry se podílí na tvorbě dnešní evropské identity a jakým způsobem se evropské hodnoty a identita promítají do konkrétní politiky uvnitř EU.
Konference se konala pod záštitou předsedy zahraničního výboru Evropského parlamentu (EP) Elmara Broka a hejtmana Jihomoravského kraje Stanislava Juránka. Elmar Brok, jemuž časová zaneprázdněnost neumožnila zúčastnit se konference osobně, zaslal účastníkům zdravici, v níž vyzdvihl význam takové konference pro dnešní dobu a vyjádřil svou víru v úspěšné pokračování ratifikačního procesu. V závěru dodal: „Ztotožnění se s cíli evropského integračního procesu je otázkou rozumu. Ztotožnění se s evropskou myšlenkou a hodnotami, které za ní stojí, však je otázkou srdce.”
Úvod programu patřil panelu Evropské hodnoty v evropské politice, na němž vystoupili poslanec EP Josef Zieleniec a Nikolas Busse, zahraniční komentátor prestižního německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Oba pánové se věnovali především vztahu hodnot a zahraniční politiky. Josef Zieleniec vyzdvihl proces globalizace jako klíčový komponent dnešní situace a položil si otázku, jakým způsobem souvisí s evropskými hodnotami a jak ovlivní vývoj v Evropě v budoucnu. Podle něj impulsy pro vznik globalizace pochází z Evropy a mají úzký vztah k procesům utvářejícím moderní evropskou společnost. Souvisí s reformací, rozvojem kritického myšlení a moderní vědy a především s emancipací jednotlivých částí společnosti: jsou to procesy, které umožnily vznik volného obchodu a později právního státu. Evropský vývoj do značné míry určil podobu globalizačního procesu, který dnes však již nabral svou vlastní dynamiku. Pro Evropu je nyní důležité obstát nejen ekonomicky či bezpečnostně, ale především nalézt odpověď na otázku jak bude vypadat další vývoj procesu globalizace a kdo ho bude ovlivňovat. „Budeme zakotveni v něčem, co je pro nás přirozené nebo se budeme stále obtížněji vyrovnávat s prostředím, které ovlivňuje někdo jiný ?”
Evropa musí podle Josefa Zieleniece zachytit dynamiku světového vývoje. K tomu potřebuje odpovídající politické vybavení – tedy instituce, které budou schopny globální výzvy přijmout. Díky historickému vývoji Evropa již částečně takové schéma má v Evropské unii. Je však potřeba vést debatu o tom, jak institucionální architekturu dotáhnout do konce, jak zajistit, aby orgány EU byly akceschopné a měly demokratickou legitimitu. Bývalý český ministr zahraničí zdůraznil: „Kdyby EU neexistovala, kdyby nebylo vyvinuto integrační úsilí za účelem smíření, museli bychom ji dnes vytvořit, abychom mohli hrát aktivní roli v procesu globalizace.”
Potřebnou evropskou globalizační debatu pak postavil do kontrastu se sklonem k ochranářství, tak jak jej známe z některých členských zemí EU i ze společných politik. Jako přiklad použil problém dovozu čínského zboží do EU. Řekl přímo: „Budeme-li se místo snahy otevřít se a ovlivnit svět jak ekonomicky tak politicky a hodnotově vztáhneme k ochranářství, budeme-li se snažit přežít další volební období budováním hrází a oddělováním Evropy od globálního vývoje, průvan se k nám stejně dostane, jen navíc v situaci, kdy nebudeme připraveni. Není jiné cesty než otevřít se tomuto procesu.”
Německý novinář Nikolas Busse vztáhl svou řeč konkrétněji k zahraniční politice. Hlavním pojmem od něhož se Busseho příspěvek odvíjel a o jehož koncept šlo především, byl pojem, na němž je postavena oficiální zahraniční politika EU: efektivní multilateralismus. Nikolas Busse připomenul, že všichni velcí myslitelé minulosti (Machiavelli, Tukidides, i mnozí další) uvažovali o zahraniční politice jen v termínech silového řešení, válečných vztahů různých lidí a různých zemí. Dnešní Evropská unie v tomto směru vykazuje zcela odlišný vývoj a ten je charakterizován jako efektivní multilateralismus – řečník nastínil aspekty, na nichž stojí:
- členské státy EU usilují o společné řešení mezinárodních problémů
- EU staví na aktivitách OSN; potvrzuje tak jejich legitimitu a zároveň ji od nich získává.
- EU trvá na řešení na základě mezinárodního práva.
- EU vyzdvihuje úlohu diplomacie, usiluje o nevojenské řešení mezinárodních problémů. Vojenská síla sice je součástí řešení, ale jen jako součást mírových sborů.
Takovéto vnímání světa pochází podle komentátora FAZ ze dvou pramenů. Jednak ze zkušeností s konsensuálním postupem při integraci po druhé světové válce a také z pozitivních zkušeností z rozšiřování, kterým EU stabilizovala své sousedství. Oboje ukazuje, že můžeme žít společně bez válek a konflikty řešit pozitivní cestou. Toto pojetí je základem zahraniční politiky EU a její komunikace s okolním světem.
Na otázku, zda je to dobrý nápad, si Nikolas Busse odpovídá nejednoznačně: „někdy ano, někdy ne”. Například krvavá historie balkánského konfliktu nás poučuje, že v Chorvatsku a v Bosně to nefungovalo vůbec, v Kosovu částečně a jen v Makedonii zcela. Řešení vycházející z tohoto principu se nepodařilo nalézt pro Irák ale zdá se, že ještě existuje naděje úspěšně vyřešit problém íránského nukleárního programu.
Následující blok programu nesl název Odkrývání evropských hodnot a vycházel z premisy, že evropské hodnoty není třeba znovu vymýšlet, nýbrž spíše nově formulovat a odkrýt pro dnešní dobu. PodleChristiana Stadlera, profesora filozofie práva na vídeňské univerzitě, to znamená především znovu si položit řadu provokativních otázek. Právě na jejich kladení se Stadlerův příspěvek zaměřil. Hned v úvodu si položil tři základní: „Co to je Evropa?”, „Co jsou v tomto kontextu hodnoty?” a nakonec „Co to znamená hovořit o evropských hodnotách?”. Hned nato usoudil, že s odpovědí nám mohou pomoci pouze další otázky. V souvislosti s tou první se musíme dále ptát, jaké jsou historické kořeny geografického vymezení Evropy. Je Evropa jen kontinent nebo více kulturní koncept nebo dokonce filosofický projekt, na němž pracujeme? Co jsou pak v tomto dnešním evropském kontextu hodnoty?
Vystoupení druhého řečníka, ředitele pražského Ústavu mezinárodních vztahů (IPS) Petra Druláka, bylo původně avizováno jako vystoupení advokáta diaboli evropských hodnot. Drulák však nakonec v úvodu svého vystoupení tento svůj původní záměr poněkud poupravil s tím, že se prakticky může ztotožnit s konceptem svého předřečníka a doplnit ho. Jestliže se Christian Stadler věnoval konceptuálnímu vymezení termínu hodnota, ve středu Drulákova zájmu stála otázka, jak jsou evropské hodnoty využívány v politické diskusi a jaké jsou možné důsledky jejich přítomnosti v tomto diskursu. Připomněl, že evropské hodnoty se dnes v EU stávají velkým tématem. Dokonce tak velkým, že se zmínka o nich objevila i v návrhu jednoho z nejdůležitějších unijních dokumentů poslední doby – návrhu ústavní smlouvy EU.
Pražský politolog pak politickou debatu o hodnotách rozdělil na dva argumenty:
- Protiklad hodnotové Evropy k Evropě materiální; dnešní vývoj EU do značné míry pomíjí duchovní a spirituální aspekt a zajímá se pouze o technokratická řešení.
- Evropské hodnoty jako zdroj odlišnosti vůči okolnímu světu; například k USA (v případě levice) nebo z druhé strany k Turecku (jedná-li se o křesťanskou pravici). Hodnoty jsou zde vnímány jako hradba, která nás brání před světem.
A následně vytyčil tři teze týkající se zmíněných argumentů.
- oba argumenty jsou na sobě nezávislé
- oba argumenty koncept evropských hodnot mrzačí a jsou zavádějící
- evropské hodnoty jsou v politické debatě mrzačeny a ne kultivovány
V souvislosti s mrzačením evropských hodnot pak hovořil o procesu jejich „destilace a esencionalizace”. Řekl, že v dnešní době dochází k selektivnímu výběru hodnot. „Nikdo si již neuvědomuje, že k evropským hodnotám patří také militarismus, rasismus nebo vůdcovství.” Selektivním výběrem těch krásných pak implikujeme, že ty ostatní hodnoty nejsou evropské. Tím se podle Petra Druláka zbavujeme odpovědnosti za to, co se v Evropě dělo. Válka a násilí se stávají otázkou vnějšku, mimoevropskou otázkou. Přesto hlavní boj o hodnoty se odehrává uvnitř celku. Podobný paradox pak spatřuje i v procesu esencializace, který má za následek, že selektivně vybrané hodnoty jsou označeny za nadčasové a neměnné. Vede k přesvědčení, že „existují nadčasové mosty, po nichž můžeme kráčet”. Uvádí příklad, kdy se v souvislosti s demokracií objevil v návrhu ústavní smlouvy citát z řeckého filosofa Tukidida. Tím vzniklo spojení mezi konceptem tehdejší demokracie a demokracie dnešní, i když spolu prakticky nesouvisí. Destilace a esencionalizace pak vede k tomu, že téměř cokoli lze pokládat za evropskou hodnotu. Evropské hodnoty se stávají prázdným pojmem, jsou devalvovány a ztrácí smysl. Stejně jako Christian Stadler i Petr Drulák uvedl, že se evropské hodnoty proměňují v prázdnou rétoriku.
Jaké řešení tedy druhý řečník na závěr svého příspěvku nabídl? Zvyknout si, že celek bude vždy rozporný a neúplný. Vždy ho bude potřeba doplňovat. Hodnoty nelze katalogizovat, nelze je vyjmenovat s geometrickou přesností. Pokud si takový katalog vytvoříme a používáme ho jako tmel společnosti, je to fikce, která neškodí. Je-li to však něco na čem stavíme hradbu, je to špatné a měli bychom se toho co nejrychleji zbavit.
Na hosta z Rakouska navázal český publicista Alexandr Tomský, který se ve svém příspěvku soustředil na kulturní identitu Evropy. Na začátku zmínil prvky, které evropské státy spojují – společný náboženský základ a společný princip práva a politiky. V přemýšlení nad duchovními a kulturními hodnotami Západu vyzdvihl liberální demokracii, vládu zákona, lidská práva, toleranci, kulturní pluralismus a křesťanské ctnosti (jako jsou například soucit či charita). „Většina základních evropských normativních hodnot zaniká nebo mutuje,” prohlásil. Základní buňku každé společnosti představuje rodina, v současnosti je však zjevný její evidentní rozpad, který souvisí s nástupem generace jedináčků. V závěru svého příspěvku Alexandr Tomský uvedl, že Evropa sice zvítězila nad totalitarismem, ale duchovně živoří. Občanské i osobní cnosti mutovaly, Evropa vyzdvihuje autonomní vítězství jedince, neuznává řád ani normativní hodnoty vlastní kultury.
Závěrečný programový blok s názvem Od evropské identity k finalitě evropské integrace se snažil nalézt odpověď na praktické otázky politiky uvnitř EU v souvislosti s institucionální reformou a problematikou rozšiřování. První dostal slovo profesor Ferdinand Kinsky z Nice, rodák z Čech, který v dětství odešel s rodiči do Francie. Své vystoupení zahájil sympatickou češtinou, pak však přešel do angličtiny s tím, že si to žádá jeho terminologická výbava: v době, kdy odcházel z Čech, Evropská unie ještě neexistovala a on si již slovní zásobu nestihl doplnit. Ferdinand Kinsky se nejprve věnoval hodnotám, z nichž vzešla evropská integrace. Jmenoval demokracii, ideu svobody, dělbu moci, svobodný trh a také solidaritu (jako výsledek lásky k bližnímu, která nemůže končit na hranicích národa) a subsidiaritu jako hodnoty, které vycházejí z katolických principů
Proděkanka FSV MU Markéta Pitrová si pro svůj příspěvek vybrala téma vztahu evropské identity a kontroly evropských institucí ze strany občanů. Začátek svého vystoupení věnovala definování identity. Nejprve načrtla rozdíl mezi identitou evropskou a unijní. Evropskou identitu vidí jako souhrn kulturního dědictví, historické zkušenosti, geografie apod. Unijní identita je potom podmnožinou identity evropské. Dnešní Evropan je nositelem řady identit a mnohé z nich jsou otázkou volby. Aby přijal unijní identitu, musí tato identita „obstát v konkurenčním boji”. Musí mít rysy jako důvěryhodnost, přitažlivost, průhlednost apod.
- kontrola peněz – otevřít veškerý unijní rozpočet kontrole EP. Jsou to peníze nás všech a evropští poslanci jsou naši nejsilnější reprezentanti v EU. Nesmí se opakovat selhání z doby Santerovy komise, kdy selhaly všechny kontrolní mechanismy.
- mezivládní konference – nesmí to být akce, na nichž se za zavřenými dveřmi dohadují zásadní změny EU; měli by být přítomni zástupci parlamentu a umožněn přístup veřejnosti.
- nominace komisařů – dodnes uzavřená nominace provedená národní vládou, bez debaty o tom, co je vhodné nebo ne. Občan to vnímá a nedůvěřuje komisi. Pitrová hodnotí jako geniální konventní návrh, kdy každá země navrhne tři kandidáty. Musí to být tři stejně silní kandidáti z nichž pak vybírá parlament.
- proces nominace předsedy komise – dnes v rukou Evropské rady, velice úzkého tělesa, které za provedenou nominaci nenese dlouhodobě odpovědnost (trvale se obměňuje). Politoložka opět navrhla zapojit do procesu nominace Evropský parlament.
Závěrečná tečka za panelem patřila řediteli Mezinárodního politologického institutu Masarykovy univerzity (IIPS) Břetislavu Dančákovi. Hlavním tématem jeho vystoupení byla role rozšiřování EU ve vztahu k evropské identitě. Dančák spatřuje příčiny problematizace zmíněného vztahu v europocentrickém pohledu na svět, jehož počátky klade už do doby řecko-perských válek. Tady vznikla tradice vnímat jako civilizované jen to, co je spojeno s Evropou a Západem. Dnes tento pohled významně ovlivňuje představy Evropanů o vlastní identitě. „Dnes Evropu netrápí nedostatek evropské identity, ale nedostatek některých atributů, které by jí dodaly lesku, aby občané měli pocit sounáležitosti s objektem, kterému jsme začali říkat Evropská unie”, řekl Dančák. A jaké atributy měl na mysli? „Globální dominanci, centrální pozici nebo přirozené právo dominovat.”
V další části se brněnský politolog snažil dát toto své tvrzení do souvislosti s konkrétním historickým vývojem. Až do posledního mohutného rozšíření v roce 2004 se dařilo EU úspěšně tlumit a vyrovnávat napětí, které vznikalo mezi integračními tendencemi a tendencemi k rozšíření. Příčiny toho, že se to nyní nedaří, vidí vědec především v rozsahu rozšíření a také v rozsáhlých integračních cílech, které překročily všechny dosavadní meze. Přesto i toto rozšíření vnímá se stejnou logikou jako všechna ostatní: zajistit mírové uspořádání mezi národy na evropském kontinentu.
K další části příspěvku použil autor hodnotový systém postmoderního světa, tak jak jej definoval Robert Cooper ve své knize Breaking of Nation. Cooper rozlišuje tři kategorie: Premoderní stát, kam řadí Somálsko nebo Afganistan (1), Moderní stát jako například Čína nebo Brazílie (2), Postmoderní stát s EU nebo Japonskem (3). USA řadí mezi kategorie moderního a postmoderního státu. Pokud se chce EU se svými hodnotami stát globálním hráčem, musí podle Dančáka odpovídat na výzvy nejen z postmoderního světa, ale také z moderního či premoderního. To je možné především tehdy, pokud dokážeme opustit postmoderní diskurs uvnitř Evropy, zahleděnost do sebe. Pokud se to Evropě nepodaří budou z toho pro ni plynout dva důsledky. Za prvé se nestane globálním aktérem (ztratí schopnost rozlišovat). Za druhé nemáme jistotu, že si vybuduje potřebné mechanismy, aby mohla ve chvíli potřeby reagovat na výzvy moderního světa. Zde Dančák hodnotí pozitivně roli nově přistoupivších států střední a východní Evropy kombinující prvky postmoderního přístupu (multilaterální jednání) a moderního přístupu (reagují z pozice realistů). Nemají postmoderní diskurs za neměnný, útočí na něj a nebojí se zeptat, kam dál s EU. V tomto smyslu je rozšiřování určující projekt. Napomáhá, aby se proces hledání skutečného místa EU ve světě završil. „Bez rozšiřování, pouze s integrací, nedokážeme odpovědět na výzvy, před nimiž bude stát svět zastávající evropské hodnoty”, uzavřel Břetislav Dančák.
Vzhledem k tomu, že konference Evropské hodnoty a identita pro 21.století byla první konferencí svého druhu v Česku, odráží se její přínos výrazněji v odstartování odborné debaty na toto téma v českém prostředí. Přestože se konference účastnily osobnosti, které se tématem zabývají dlouhodobě, věříme, že se nám podařilo vytvořit platformu pro další diskusi založenou na nových impulsech, které se budou promítat do odborné i veřejné debaty ve střední Evropě i na úrovni celé EU. Do dalších aktivit Asociace pro Evropské hodnoty jdeme s nadějí, že takto nastavená široká debata dokáže postupně přinést praktické politice impulsy, které přispějí k úspěšnému řešení otázek spojených s budoucností evropské společnosti, EU i celého kontinentu.