Search
Close this search box.

Doporučení týdne: Umírněné demokratické strany by měly přijmout přísnější postoj k migraci a islámskému extremismu

Umírněné demokratické strany by měly přijmout přísnější postoj k migraci a islámskému extremismu a tak výrazně pozastavit růst krajně-pravicových politických sil.

Macronovo vítězství je pro Česko samozřejmě lepší zprávou, než případná výhra Marine Le Pen. Nicméně musíme číst jeho plány, nejen obdivovat energii jeho kampaně.

  1. Macronův evropský program lze označit jako federalistický – ať už v oblasti Eurozóny, tak oblastí jako je sociální pilíř evropské integrace. To není dobrá zpráva pro ČR, jelikož v následujících letech s největší pravděpodobností do jádra evropské integrace nevstoupíme vzhledem k silnému odporu obyvatelstva k přijetí eura či integrace v azylové oblasti. Pokud neupraví své evropské plány, zvětší se nůžky mezi mnoha euroskeptickými Francouzi a Macronovými voliči, což jen navýší vnitrostátní tlak a frustraci, podporu pro volání po “zbourání celého systému” a zabetonuje opačné póly francouzské politické scény v opozici bez možnosti dialogu a evoluce systému.
  2. Můžeme očekávat Macronovu snahu pokračovat v integračních snahách po německých říjnových volbách, přičemž bude velkou otázkou, jak se Francie bude chovat k zemím, které budou na periferii evropské integrace.
  3. Pro evropskou bezpečnostní situaci bude klíčové, jaký postoj prezident Macron zaujme proti islámskému extremismu, s kterým Francie na své půdě svádí hluboký souboj. Macron hodlá v dalších pěti letech přijmout 10 000 nových policistů, zvýšit kapacitu věznic o 15 000 nebo zřídit novou malou proti-islamistickou zpravodajskou službu podřízenou přímo prezidentovi. Infiltrace francouzských muslimských komunit islamisty je vysoká, což pro prezidenta Macrona znamená, že bude balancovat mezi masivními nepokoji v muslimských komunitách, stupňujícím se tlakem krajní pravice a snahami islamistických rekrutérů.
  4. Macronův program v migrační politice zatím nelze označit jako detailně propracovaný či restriktivní, po čemž volá značná část francouzských voličů. Také může dopadnout jak evropský Obama – velké naděje pro mnohé, ale téměř žádný reálný bezpečnostní program, což je v dnešní Francii hodně důležitá věc. Také uvidíme, jaký parlament za měsíc dostane.
  5. Z Macronova programu a vyjádření můžeme očekávat pokračování měkkého francouzského postoje vůči ruské agresi, sám Macron opakovaně hovořil o potřebě rušit sankce. Půjde spíše o pokračování pozice F. Hollanda, nikoliv o otevřeně submisivní a kolaborantský postoj ke Kremlu, který prezentovala Marine Le Pen.
  6. Vzhledem k ruským snahám zasahovat do fr.voleb a útočit na Macrona bude zajímavé sledovat, zdali se francouzské politické a bezpečnostní instituce probudí a začnou na hrozbu nepřátelských dezinformačních kampaní reagovat, což se zatím nedělo. Prozatím je Francie jedním z mála velkých evropských států, který toto téma ignoruje.
  7. Na případě Marine Le Pen, nebo Geerta Wilderse vidíme, že se krajně-pravicovým silám nedaří vytvořit dojem, že jsou připraveny převzít vládní zodpovědnost. Jejich výrazná radikálnost sice téma odmítnutí etablované politiky a restriktivního postoje k islamismu a migraci dostane na politickou agendu, ale západní společnosti jim naštěstí zatím nechtějí svěřit vládnutí. Německo pravděpodobně nebude výjimkou.
  8. Umírněné demokratické strany tak mají výraznou šanci převzít razantní postoje k islamismu a migraci. O to se pokusil například Francouis Fillon, ale potopily ho jeho osobní skandály.