Search
Close this search box.

Výběr českého komisaře: analýza jednotlivých kandidátů a portfolií

Vláda oficiálně představila již druhý seznam prioritních portfolií, ovšem znevýhodnění pozice České republiky v důsledku neschopnosti dohodnout se s předstihem na jménu komisaře má své důsledky. Na ještě před týdnem prioritní portfolia energetiky či vnitřního trhu můžeme zapomenout, již delší dobu se o ně veřejně hlásí největší hráči – Německo, Velká Británie, Španělsko, Francie. Veřejně o nich nemluví už ani předseda vlády.

Koaliční strany i kvůli tlaku médií konečně začaly ve věci výběru českého komisaře seriózně jednat, díky čemuž dochází k viditelnému posunu kupředu. Oficiální nominace Věry Jourové hnutím ANO konkretizuje možnosti, kterých může Česko dosáhnout.

Původních pět portfolií prezentovaných státním tajemníkem pro evropské záležitosti bylo premiérem upraveno na tři – průmysl, regionální rozvoj a doprava. O nich podle slov předsedy vlády exekutiva již vyjednává.

Protože ve veřejné debatě nezaznívají některé argumenty, jako think-tank Evropské hodnoty považujeme za vhodné je analyticky a systematicky shrnout. U každého portfolia uvádíme argumenty pro a proti, které by měly být zohledněny v zodpovědném koaličním rozhodování.

 

PORTFOLIA:

Regionální rozvoj by expertně vyhovoval současné ministryni pro místní rozvoj Věře Jourové, která v této oblasti disponuje rozsáhlými zkušenostmi. Zdá se, že získala podporu KDU-ČSL.

ARGUMENTY PRO:

  • Věra Jourová má dlouhodobou zkušenost s regionálním rozvojem a fondy z pozice náměstkyně a nyní krátkodobě i ministryně.
  • Jakožto žena má mezi většinově mužskými kandidáty výhodu a větší šanci získat preferované portfolio. Její nekonfliktní profil je výhodou.
  • Kandidátka frakce ALDE by byla zajímavou osobou pro Komisi, protože třetí neformální člen takzvané „velké koalice“ lidovců (EPP) a socialistů (S&D) bude chtít mít svého člena Komise. Navíc ji zvýhodňuje pozice v současné vládě.
  • Současná vláda považuje čerpání fondů za svou jednoznačnou prioritu.

ARGUMENTY PROTI:

  • Překážkou při vyjednávání by byl fakt, že České republika dlouhodobě patří ke státům, které evropské fondy čerpají vůbec nejhůře. Svěřit tak dohled nad fondy v této oblasti vytrvale neschopnému a neukázněnému státu by bylo paradoxní.
  • Nevýhodou též je, že Rakousko by na této pozici rádo vidělo svého současného komisaře Johanesse Hahna, který toto portfolio vedl posledních pět let. S Jean-Claudem Junckerem Rakušané již o tomto portfoliu jednají. Otázkou zůstává, zdali zůstane zvyklostí, že komisař opakující funkční období nezůstává na stejném rezortu. To se může změnit, například silní Němci si podruhé říkají o energetiku.

Portfolio průmyslu by vláda potenciálně mohla získat pro bývalého ministra financí a ekonoma Pavla Mertlíka.

ARGUMENTY PRO:

  • Z pohledu agendy jde o slabší ekonomické portfolio (například jednání o TTIP bylo přesunuto na portfolio obchod), na které by Česko vzhledem ke zpožděnému dodání kandidáta mohlo dosáhnout. V minulém období jej držel Ital.
  • Česko je jednou z nejprůmyslovějších zemí EU, je proto logické se o takové portfolio ucházet. Navíc se o tento rezort podle dostupných informací zatím nikdo veřejně nehlásí.
  • Samotná agenda portfolia by mohla být konsensuálně přijatá hnutím ANO i KDU-ČSL, protože se do velké míry zabývá byrokratickou zátěží a podmínkami pro malé a střední podniky.

ARGUMENTY PROTI:

  • Pavel Mertlík nemá zkušenosti z institucí EU.
  • Pavel Mertlík je více než dekádu mimo aktivní politiku, což je v konkurenci mezi kandidáty ostatních zemí značnou nevýhodou. Je proto považován za politického důchodce, nikoliv člověka na vrcholu politických sil.

Třetím portfoliem, o kterém premiér podle svých slov vyjednává, je doprava. To by teoreticky mohla zastávat jak Věra Jourová, tak Pavel Mertlík.

ARGUMENTY PRO:

  • Toto portfolio zahrnuje primárně silnice a železnice, ale i systémy typu v Praze sídlícího Galilea. Akcent na strategickou infrastrukturu, tedy panevropské sítě, je jednou z vládních priorit.
  • Jde o slabší ekonomické portfolio, dnes jej drží estonský komisař. V kombinaci dlouhodobé pozice Česka, vládního zpoždění se jménem kandidáta a velikosti a vlivu Česka se jeho získání zdá realistické.

ARGUMENT PROTI:

  • Obdobně jako u regionálního rozvoje je Česko v EU pověstné velmi špatnou schopností dostavět svou infrastrukturu, zejména z evropských fondů. Proto je otázkou, zdali by byla vůle jej Česku svěřit.

Koalice sice oficiálně nezvažuje jméno současného komisaře Štefana Füleho, ovšem některé zdroje jako je MF DNES uvádějí, že je stále považován za záložní variantu. Jemu by nejvíce sedělo portfolio interinstitucionálních vztahů a administrativy, které bylo mezi původními pěti prioritními rezorty zájmu kabinetu.

ARGUMENTY PRO:

  • Portfolio je často považováno za podružné, opak je ale pravdou. Má na starosti vztahy s Evropským parlamentem a členskými státy i personální otázky samotné Komise. Zkušený a schopný nominant na tomto postu by pro Česko mohl zajistit neformální vliv.
  • Současný komisař Štefan Füle by mohl vzhledem ke svým zkušenostem a díky opakování mandátu dosáhnout i na post místopředsedy Komise, který by byl v souvislosti s očekávanými změnami ve Smlouvách významný z hlediska neformálního vlivu.

ARGUMENTY PROTI:

  • Štefan Füle spadá v rétorice hnutí ANO do kategorie „starého personálu“, který v jeho vnímání dobře neprosazoval české zájmy, navíc nemá podporu ČSSD.

 

Radko Hokovský je výkonným ředitelem think-tanku Evropské hodnoty

Jakub Janda je zástupcem ředitelem think-tanku Evropské hodnoty