Ruské a čínské agresivní jednání v posledních letech ukazuje, že tyto režimy nejsou důvěryhodnými politickými partnery nebo spolehlivými obchodními protějšky, jelikož rozsah nepřátelského jednání a nedodržování norem mezinárodního práva je u Ruské federace a Čínské lidové republiky obrovský.
Řada západních států začíná analyzovat a připravovat takzvaný decoupling, tedy vyhodnocení vzájemných vazeb a závislostí s cílem se zbavit rizikových propojení, která jsou nebo mohou být těmito autoritářskými režimy zneužita z geopolitických důvodů. Nedávná studie Bertelsmannovy nadace například ukazuje, že až 46 % čínských investic v Evropě může být bezpečnostním rizikem.
Příští česká vláda bude po roce 2021 rozhodovat o geostrategicky významných projektech: například o stavbě nového jaderného bloku a fungování sítí páté generace. V případě jaderné elektrárny Dukovany II hrozí svěření ruskému státu, zatímco u sítí 5G je hrozbou svěření čínským firmám sloužících čínským zpravodajským službám.
České politické strany by měly provést vyhodnocení všech oblastí, v kterých může Rusko a Čína zneužívat vzájemných vazeb, a navrhnout legislativní kroky, které takové hrozby sníží nebo eliminují. Některé evropské státy například plánují fakticky vyloučit čínské subjekty z budování sítí páté generace, k čemuž by měla legislativně ihned přistoupit česká vláda.