Search
Close this search box.

Doporučení týdne: Parlament ČR by měl vyšetřit nejasnosti ve financování kampaně Miloše Zemana

  • Ohledně financování předvolební kampaně Miloše Zemana panují nejasnosti už od jejího počátku. Nejprve Miloš Zeman dlouhodobě tvrdil, že žádnou kampaň nevede. Ve chvíli, kdy bylo ze zákona nutné, aby prezidentští kandidáti doložili své náklady, přiznal inzerci a další služby pro kampaň v hodnotě celkem 17 milionů korun v podobě nepeněžitých darů. Iniciativa Rekonstrukce státu pak vyčíslila cenu kampaně před prvním kolem až na 34 milionů korun.

  • Z velké části byla kampaň financována skrze Spolek přátel Miloše Zemana, jehož zdroje jsou ovšem prudce netransparentní, a také Stranu práv občanů – Zemanovce (tehdy Strana práv občanů). Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí se nejednalo o porušení zákona, rozhodně se ale nedá hovořit o transparentnosti prezidentovy kampaně. Po skončení voleb zájem o pozadí financování kampaně spíše upadl, nyní ale investigativní novináři z pořadu Reportéři ČT odhalili, že jedním ze zdrojů byl také strojírenský podnik Adast, který je skrytě ovládán právníkem s vazbami na ruského prezidenta Vladimira Putina a jeho přátele.
  • V současné situaci je nutné nejen zrevidovat a aktualizovat státní legislativu pro financování předvolebních kampaní. Zejména je potřeba ustavit vyšetřovací komisi v rámci Parlamentu České republiky, která by za pomoci veřejných slyšení a revize relevantních dokumentů napomohla vysvětlit, jaké finanční zdroje napojené na Ruskou federaci Miloš Zeman využil. Pokud by totiž český prezident jednal v zájmu cizí mocnosti a jejích spojenců v návaznosti na finanční dary a nikoliv ze svévole, jednalo by se o výrazné narušení nezávislosti demokratických procesů v České republice.