Search
Close this search box.

Dilema: Mají se europoslanci sklonit před premiéry?

Bitva o víceletý finanční rámec Evropské unie pro roky 2014 – 2020 (balík 960 miliard euro) se vede ve třech rovinách. Jaké je rozložení sil v Evropském parlamentu?

Základní rovina sporu se vede v zrcadlení –  více Unie či méně Unie? Konzervativci a reformisté (česká ODS a britští Konzervativci) chtějí přirozeně co nejmenší evropský rozpočet. Jsou však ve znatelné menšině, proti nim stojí nejsilnější Evropské lidová strana i silní evropští sociální demokraté, kteří si přejí větší rozpočtové kapitoly.

 Zadruhé, posedlost škrtáním a strach z euroskeptických stran se šíří horním patrem evropské politiky. Původní štědrý nástřel Evropské komise byl seškrtán německou kancléřkou ve prospěch britského premiéra, který doma čelí Straně nezávislosti (UKIP). Angela Merkelová, jejíž podzimní střet s domácími sociálními demokraty ve sněmovních volbách rozhodne o směřování Unie, čelila v Německu silné kritice právě za podání ruky Davidu Cameronovi.

Ze strategického pohledu nebylo politicky možné prosadit větší rozpočet, jediný sociální demokrat se zájmem navyšovat investiční položky v mocném evropském křesle je ekonomicky oslabený francouzský prezident. Proto je ve finančním rámci připraven nástroj (tzv. Review Clause), který evropské rozpočtové rámce v roce 2017 umožní navýšit, pokud se v Evropě najde dostatečná většina s úmyslem navýšit společnou kasu.

Europarlament proti vlastním vládám

Zatřetí, bruselským vzduchem se šeptem šíří otázka – mají europoslanci poslouchat jako ovce své premiéry, nebo hlasovat podle svého přesvědčení, díky němuž byli do Evropského parlamentu v roce 2009 zvoleni?

Na summitech Evropské rady se hlavy států a premiéři dohodli na osekané verzi rozpočtu. Podle Lisabonské smlouvy však může Europarlament do tvorby víceletého rozpočtového rámce značně hovořit. Jelikož v něm zasedají na rozdíl od národních vlád zhruba čtyři pětiny silně proevropských zástupců, nedá se počítat s automatickou podporou sníženého návrhu rozpočtu.

Pokud bude nižší rozpočet europoslanci potopen, přímo volení zástupci získají pocit důležitosti, jelikož opět silou ukáží svou vůli. Zástupci členských států si dupnuli naposledy při výběru eurokomisařů, jejich pravomoci se navýšily přijetím Lisabonské smlouvy. Oponenti z řad euroskeptiků je obviní z nezodpovědnosti a torpédování dohody na nejvyšší státnické úrovni, která měla čelit mnohaúrovňové krizi současné evropské integrace.

březnovém hlasování o první pozici Europarlamentu k sníženému sedmiletému rámci jej 506 europoslanců považovalo za příliš nevhodný, pro bylo jen 161 členů europarlamentu. Klíčové a občas opomínané je, že není zpochybňována výše plánovaných výdajů, protože si europoslanci uvědomují, že veřejný tlak by jim zvyšování rozpočtu neodpustil, nýbrž rozdělení prostředků v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol.

 Finální slovo vydá Parlament v červnu.  Pokud finanční rámec odmítne, čekají Unii náročná jednání a bolestivé rozpočtové provizorium pro rok 2014.

  Komentář vyšel v odborném periodiku Mezinárodní politika. O víceletém finančním rámci jsme vedli i rozhovory s experty.